Yoga, stroopwafels & hobbelen! - Reisverslag uit Pālampur, India van Mirjam Visser - WaarBenJij.nu Yoga, stroopwafels & hobbelen! - Reisverslag uit Pālampur, India van Mirjam Visser - WaarBenJij.nu

Yoga, stroopwafels & hobbelen!

Door: mirjamdevisser

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

25 Januari 2011 | India, Pālampur


Lieve, lieve allemaal!

Allereerst bedankt voor de leuke reacties, het is fijn om toch nog iets van thuis mee te krijgen nu ik 6500 km ver van jullie weg ben! En uiteraard is het heel leuk om gelezen te worden, al zullen jullie sommige verhalen waarschijnlijk nog wel een keer aan moeten horen als ik terug ben ;)

Zondag zijn wij na een 16 uur durende treinreis en 4 uur hobbelen met een tereinwagen door bergen en langs ravijnen, zonder gordels want daar doen ze hier niet aan, en met heel veel bagage naast, op en over iedereen heen want ruimte doen ze hier ook niet aan, gearriveerd in ons kamp vlakbij Palampur. De treinreis was ook een ervaring, ik weet het, ik was gewaarschuwd, maar toch blijft alles waarvoor ik gewaarschuwd ben een schok als ik het eenmaal zelf meemaak hier hihi. Na eerst anderhalf uur op het treinstation gewacht te hebben (je hoort me nooit meer klagen over de ns), terwijl letterlijk alle mannen, vrouwen, en kinderen ons zonder enige vorm van gene aanstaarde alsof we van een compleet andere planeet kwamen, alle zielige kindjes ons om eten kwamen vragen (daar ging mijn net gekochte zak chips en mn bananen) en we een boekstalletje tegenkwamen waar boeken in lagen als Mein Kampf (nog nooit gezien in Holland, en hier liggen ze gewoon als tijdschriften in elke boekstal) was het moment daar, de trein kwam eraan! We hadden van te voren besloten dat Rahel, Heleen en ik een wagon zouden delen, en onze gids met de anderen een andere wagon ergens blijkbaar aan de andere kant van de trein.. Nu is het zo dat als een trein stopt in India, dat voor maar 5 minuten is, en de conducteurs echt niet wachten, ook al hang je nog half in de trein met een been.. Complete paniek dus toen bleek dat onze wagon aan de andere kant van het perron was, rennend met de koffers allerlei mensen om ver geduwd terwijl we zelf om ver geduwd werden, maar uiteindelijk ons plekje gevonden!
Daar superinteressante gesprekken gehad met indiase mannen, over religie, politiek, geschiedenis, sport, gearrangeerde huwelijken, echt alles.. Heel bijzondere ervaring dus :)

Nu dus in ons kamp, wat vlak naast het Himalayagebergte (het uitzicht is hier echt.. wauw) en tussen supergroene theevelden ligt. Gister heb ik heerlijk een half uurtje in het zonnetje in mijn Bhagavad Gita gelezen, met het geluid van de beek naast me, zo rustgevend.
Onze dagen zijn druk, vandaag en morgen ben ik 's ochtends bezig met het voorbereiden van mijn lesmateriaal (de kinderen aan wie ik 's ochtends les geef zijn vrij deze 2 dagen) want als je hier een kleurplaat, of een werkblad wilt geven aan de kinderen print je ze niet even snel uit van internet, nee, dat betekent dan gewoon 20 keer dezelfde lijnen/sommen/zinnen op een leeg a4tje schrijven/tekenen. Na de lunch heb ik eerst hindi-les, daarna de tereinwagen in voor mijn tweede project, het begeleiden van geestelijk gehandicapte kinderen, ik leer ze dagelijkse bezigheden als tandenpoetsen en schoenveters vastmaken, maar ook wat tellen en het alfabet. En natuurlijk het belangrijskte, aandacht en liefde. Want hoewel in India er steeds meer begrip komt voor deze kinderen, is het niet makkelijk voor zowel de ouders als de kinderen.
Best nog even spannend, aangezien ik geen ervaring heb en het toch een behoorlijke verantwoordelijkheid is.
Terug in 't kamp mogen de schoenen uit en het hart en de geest leeg, cuz it's yoga time! Gister mijn eerste les gehad, en hoewel ik me af en toe echt voelde als een hyperventilerend nijlpaard tijdens de ademhalingsoefeningen en het rusten op mn hoofd met mn benen in de lucht op zn zacht gezegd nog niet helemaal soepel ging, hoort het wel echt bij india en vind ik het alleen maar leuk (gelukkig mogen we zoveel lachen van de leraar als we willen, hij zelf kreeg ook de slappe lach toen hij Ademo, de enige jongen van onze groep, enkele oefeningen nog erger uit zag voeren dan wij hihi..)
Na yoga 't gezamelijk avondeten, daarna lessen voorbereiden of gewoon lekker film kijken/boek lezen etc, en dan op naar bed, uitrusten voor weer een vermoeiende dag ..


Mijn bereik valt regelmatig weg hier, en we hebben al 3 keer stroomstoring gehad waarbij alle computers uiteraard ook niet werken, dus ik reageer regelmatig laat.. alvast sorry voor dat ;)

Alweer veel te veel getypt, ik ga lekker naar buiten bruin worden!

Heel veel liefs & phir melenge! (see you later)

P.s. Nog een ding dan, gister had Rahel de deur open laten staan van ons balkon en toen heeft een aap onze stroopwafels gejat en voor ons raam op zitten smikkelen, we introduceren dus niet alleen de mensen hier aan onze Nederlandse cultuur!

  • 25 Januari 2011 - 13:59

    Je Ouders:

    Hoi lieve mirjam,
    Vanuit centerparcs even een reactie. Nou zeg je maakt veel mee zo de eerste dagen. Nu begonnen met jouw vrijwilligerswerk. Lesgeven en verzorgen van gehandicapte mensen. Jij leren veteren en tanden poetsen aan anderen. Wat ben jij verandert in zo'n korte tijd. Als je weer terug bent hou je die kleren maar aan. Je schrijft heel leuk en wij genieten elke keer van je belevenissen.
    Kussen van je ouders.

  • 26 Januari 2011 - 09:05

    Oa Jantien:

    Hallo Mirjam,
    Ik vind het heel bijzonder om je te kunnen volgen met alles wat je beleeft; en dat is
    nogal wat!
    Een ervaring voor je hele leven!
    Veel succes en geniet er van!

    Liefs en groetjes, Oma Jantien.

  • 26 Januari 2011 - 15:23

    Ingrid:

    Hi lief zusje.
    Het klinkt weer allemaal gewoon super! Anita en ik hebben vandaag rondje geestmerambacht gelopen en we hadden het er nog over dat we toch wel erg trots zijn op onms kleine zusje! Je doet het toch maar allemaal wel ff :) Ben benieuwd hoe het les geven je bevalt, het lijkt me zwaar maar geeft denk wel heel voldoening. Ik denk dat ik thuis maar een zonnebankje pak anders zijn we straks echt duo punoti :D succes en tot schrijvens!
    kus je zus

  • 26 Januari 2011 - 19:20

    Gareth:

    Hey M-star!

    Wow sounds like you've seen and done so much already!

    Whilst your days will be busy I'm sure they will also be rewarding. Anyway with your yoga skills and beautiful, tranquil surroundings it will be easy for you to relax right? :)

    Looking forward to reading more stories and more about the way of life in India :)

    Groetjes
    Gareth

  • 27 Januari 2011 - 09:32

    Edwin:

    Hey Mirjam,

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt daar! De dagen zullen inderdaad wel erg zwaar zijn, maar zullen je ook heel veel voldoening geven! Maak er nog een mooie tijd van en geniet er van, voor je het weet zit het er alweer op...

    gr. Edwin

  • 31 Januari 2011 - 20:36

    Erna:

    hoi Mirjam
    Leuk om zo'n verhaal van je te lezen. zo te lezen gebeurt er van alles en verveel je je niet.
    Je moet hard aan het werk maar ook lekker genieten hoor.
    De eerste weken zijn alweer om zo snel gaat het.
    Nog heel veel succes en we kijken regelmatig of je nog weer wat erbij hebt gezet.

    groetjes Erna en Sjoerd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pālampur

Vrijwilligerswerk met Activity International

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2011

Update!

03 Maart 2011

MCS-kindjes :)

20 Februari 2011

Sweet india

06 Februari 2011

Snowfall in india!

30 Januari 2011

Welcome to my world
Mirjam

Actief sinds 21 Okt. 2010
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 12222

Voorgaande reizen:

15 Juni 2014 - 29 Augustus 2014

India & Kenia!

17 Januari 2011 - 14 Maart 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: